Uncategorized

Wniosek o wprowadzenie poł. regionalnych na linii CMK w woj. śląskim

do Urzędu Marszałkowskiego w woj. śląskim

WNIOSEK

Szanowni Państwo,

Obserwuję że w woj. śląskiem jest brak połączeń kolejowych regionalnych z okolicznymi większymi miastami: Radomiem, Warszawą, Łodzią. 

– na liniach TGV we Francji kursują pociągi regionalne oznaczone jako TERGV. Są to pociągi regionalne kursujące liniami dużych prędkości. Co UMWS sądzi o idei rozszerzenia obecnej oferty i wprowadzenia dalszych takich połączeń w woj. śląskim?

   TERGV- opis idei systemu transportu

Le transport express régional à grande vitesse, skróty to TERGV lub TER-GV. Jest to system transportu regionalnego na północy Francji w którym do obsługi regionu wykorzystuje się linie dużych prędkości. Prędkości maksymalne jakie osiągają składy regionalne to 300 km na godzinę. Pociągi obsługują sieć 8 dworców. Przewoźnikiem jest spółka państwowa SNCF Mobilités. 

Linie:

Lille-Europe – Arras (20 min) ;

Lille-Europe – Dunkerque (35 min) ;

Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Calais-Ville (40 min) ;

Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Boulogne-Ville (1 h) ;

Lille-Europe – Calais-Fréthun (30 min) – Boulogne-Ville (1 h) – Étaples – Le Touquet (1 h 20 min) – Rang-du-Fliers – Verton – Berck (1 h 30 min).

Pociągi TERGV do miasta Boulogne-Ville okazały się szczególnym sukcesem.

TER-GV, łączące skrót TER (francuski pociąg regionalny) i TGV (pociąg dużych prędkości), są regionalnymi TGV łączącymi względnie pobliskie miasta (w odległości 100-200 km) za pomocą dedykowanej linii dużych prędkości LGV Nord (Paryż- Lille-Calais). Do tej pory te pociągi działają tylko w regionie Nord-Pas-de-Calais.

W 2001 r. uruchomiono pierwsze trzy linie:

  1. Lille Europe – Dunkierka (30 min): pierwsza połowa podróży odbywa się na LGV Nord do rozjazdu w pobliżu Hazebrouck, po którym pociąg jedzie z mniejszą prędkością na konwencjonalnej linii do Dunkierki.
  2. Lille Europa – Calais Fréthun (30 min.) – Calais-Ville (35 min): Na północnym krańcu LGV Nord w Calais-Fréthun pociąg kontynuuje w kierunku stacji Calais-Ville. Na tej linii jeździ bardzo mało pociągów.
  3. Lille Europa – Calais Fréthun (30 min.) – Boulogne-Ville (55 min) – Étaples-Le Touquet – Gare de Rang-du-Fliers: Do roku 2010 linia kończyła się w Boulogne. [1] Ta linia biegnie teraz do Rang-du-Fliers-Verton. Na północnym krańcu LGV Nord w Calais-Fréthun, pociąg kontynuuje konwencjonalną linią z mniejszą prędkością w kierunku Boulogne, Étaples i Rang. Pasażerowie jadący do Calais-Ville mogą również skorzystać z tej linii, transfer z Calais-Fréthun do Calais-Ville za pomocą regularnych pociągów TER lub autobusów dostępnych w ciągu 30 minut od odjazdu / przyjazdu każdego pociągu. Niektóre pociągi raczej mają swój koniec w Boulogne lub Étaples.

Czwarta linia, Lille Europe – Arras, została dodana w 2007 roku. Sukces tej linii doprowadził do dalszego wzrostu przepustowości.

Także miasta bretońskie: Rennes, Laval, Angers oraz Nantes sa połączone liniami KDP z prędkością 200 km /h- do których dostosowano poprzez przebudowę zwykłe składy pociągów regionalnych. Inne francuskie systemy połaczeń regio z prędkośią 200 km/h to system Interloire oraz system „TER 200”. System Interloire nad rzeką Loarą uruchomiono 25 września 1994 roku. Kursują 3 pary pociągów dziennie. System TER200 kursuje z prędkością 200 km na godzinę i aż 20 razy dziennie w każdym kierunku między Sztrasburgiem a Bazyleą. 

wg https://fr.wikipedia.org/wiki/TERGV

Propozycja dla Woj. Śląskiego

Ruch regionalny dużych prędkosci

Proponuje się dwa połączenia z Katowic na północ: do Łodzi i Radomia, tak aby Katowice uzyskały bezpośrednie polączenia z pobliskimi dużymi miastami czy ze stolicami sąsiednich regionów. W tym celu UMW i inne urzedy marszałkowskie zawarłyby stosowne porozumienia. Pociągi kursowałyby 3-4 razy dziennie w każdą stronę na każdej z 2 linii. Nabytoby tabor dostosowany do prędkości 250 km/h.

Proponowane połączenia:

  1. Częstochowa- Włoszczowa Północ- Olszamowice (budowa peronu na istniejącej stacji)- Opoczno Płd.- Warszawa
  2. Katowice- Włoszczowa Północ- Olszamowice (budowa peronu na istniejącej stacji)- Opoczno Płd.-  Idzikowice- Brzustów- Tomaszów Maz.- Łódź Fabryczna
  3. Częstochowa- Radom p. CKM, Idzikowice, Drzewice, Przysuchę
  4. Katowice- Włoszczowa Północ- Olszamowice (budowa peronu na istniejącej stacji)- Opoczno Płd.-  Radom p. Idzikowice, Drzewice, Przysuchę
  5. (Opole lub Gliwice)- Lubliniec- Częstochowa- Radom p. CKM, Idzikowice, Drzewice, Przysuchę

Do PR wysłałem pytania:

Czy PR mogą – np. na zamówienie samorządów, zapewnić połączenia typu „POCIĄGI REGIONALNE PO LINII CMK”. Pytałem jakie są szanse wprowadzenia połączeń regionalnych po linii CMK:

– relacji Częstochowa- Radom p. Idzikowice, Drzewice, Przysuchę

– relacji Katowice- Radom p. Idzikowice, Drzewice, Przysuchę

– relacji Warszawa- Częstochowa, obsługujące też mniejsze stacje na linii do Koniecpola- fragmencie trasy Warszawa- Częstochowa?

(..)

– relacji Gliwice- Warszawa także obsługując mniejsze stacje na terenie GOP

– jakie parametry musiałby mieć tabor by połączenia były zdolne wykorzystać parametry linii CMK?

Oto odpowiedzi:

Panie Adamie,

pragnę zwrócić uwagę, że połączenia Kraków – Warszawa czy Gliwice – Warszawa mają charakter międzywojewódzki, w związku z czym ich organizatorem jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (nie samorządy). Resort transportu zleca obsługę takich tras PKP Intercity. Po Centralnej Magistrali Kolejowej mogą kursować także pociągi regionalne, ale zgodnie z regulaminem przydzielania tras pierwszeństwo przejazdu otrzymują pociągi szybsze. Pociągi wolniejsze muszą przepuszczać pociągi szybsze na stacjach pośrednich. 

Przykładem pociągów REGIO kursujący przez CMK są pociągi relacji Kielce – Katowice, które zamawiają i finansują samorządy województw świętokrzyskiego i śląskiego. Trasa ta obsługiwana jest przez nas nowoczesnymi pociągami z rodziny Impuls. Jeszcze w tym roku, chcąc wykorzystać parametry techniczne tych pojazdów i linii kolejowej, planujemy podnieść maksymalną prędkość pociągów na tej trasie do 160 km/h. 

Pozdrawiam, 

Michał Stilger

Przewozy Regionalne

Biuro Zarządu

Wydział ds. Komunikacji i Public Relations

– W wielu krajach na liniach kolei szybkich budowane są przystanki kolejowe. Jakie jest stanowisko PKP PLK w sprawie budowy peronu pasażerskiego na stacji w Olszamowicach? Znajdują się tam tory kolejowe które możnaby wysposażyć- wzorem stacji Włoszczowa Północ- w peron pasażerski. 

Czy powstanie stacja pasażerska Olszamowice na linii CMK? Proszę o odpowiedź.– Panie Redaktorze,

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie planują budowy stacji pasażerskiej w Olszamowicach.

Z poważaniem,

zespół prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

__________________________________________________________________________

Merkuriusz  Polski

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
„Wieczorna.pl” sp. z o.o.
T +48604443623

F +442035142037

ps. W odpowiedzi jaką przesłało MI na wniosek wydawcy, twierdzi się że odpowiedzialnym za te połączenia jest samorząd woj. śląskiego- o czym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy.

By